Nota de premsa

Soler: 'La col·laboració interadministrativa entre autonomies permetrà fomentar les competències digitals entre tota la ciutadania'

22/07/2021
Soler: "La col·laboració interadministrativa entre autonomies permetrà fomentar les competències digitals entre tota la ciutadania"

- L'acord el subscriuran la Comunitat Valenciana, Castella i Lleó i Andalusia, però s'hi podran adherir altres comunitats autònomes
- Soler: "La bretxa digital és una de les principals causes d'ampliació de diferències socials i no volem que ningú es quede arrere"


El conseller d'Hisenda i Model Econòmic, Vicent Soler, ha assenyalat que el conveni de col·laboració subscrit entre la Comunitat Valenciana i les autonomies d'Andalusia i Castella i Lleó "permetrà, gràcies a la col·laboració interadministrativa entre les comunitats autònomes, fomentar les competències digitals i assegurar que tota la ciutadania té l'oportunitat d'adaptar-se a la nova realitat social i econòmica amb independència del seu lloc de residència".

"En aquests moments, som tres les autonomies que participem en el projecte, però s'hi podran adherir totes les comunitats autònomes que tinguen interés a participar i a acabar amb la bretxa digital en els territoris respectius", ha assenyalat el conseller després de confirmar que el Govern de Navarra ja ha comunicat que s'hi adherirà pròximament.

En aquest sentit, ha expressat la seua "satisfacció perquè l'Administració valenciana és pionera en una iniciativa d'aquesta classe, que permetrà, comptant amb els recursos compartits de totes les comunitats autònomes, oferir la millor formació possible en matèria de competències digitals als valencians i valencianes".

Vicent Soler ha fet aquestes declaracions durant la seua intervenció en el Ple de les Corts, en el qual ha presentat, perquè s'aprove, el contingut del conveni subscrit entre la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic de la Generalitat Valenciana, la Conselleria de Foment i Medi Ambient de la Junta de Castella i Lleó i la Conselleria de Presidència, Administració Pública i Interior de la Junta d'Andalusia.

L'objectiu d'aquest conveni, tal com ha assenyalat el conseller, és "ajudar-se mútuament a combatre la bretxa digital mitjançant el foment de competències digitals entre la ciutadania i el personal empleat públic, amb l'augment de l'ús de les noves tecnologies i posant a la disposició de les autonomies signants recursos digitals compartits, que tenen, en molts casos, un cost elevat".

"Aquest conveni permet reduir costos compartint i coordinant les inversions de cada comunitat autònoma; compartir experiències; generar sinergies implementant aquelles iniciatives que veiem que millor han funcionat en altres territoris, i compartir recursos tècnics", ha explicat Soler.

Segons el conseller, la bretxa digital, que engloba tant la capacitat d'accés a tecnologies, a les TIC, com el bon ús que se'n faça, és "una de les principals causes d'acceleració de la desigualtat i ampliació de diferències socials. Variables com la procedència, el nivell formatiu, l'edat, el gènere, la situació econòmica, o el fet que es tracte d'una persona amb diversitat funcional, són factors que poden acabar generant més vulnerables a aquesta bretxa digital. Des del Consell no volem que ningú es quede arrere".

Soler ha explicat que el procés de transformació digital de la societat es va iniciar en l'última dècada, però la crisi sanitària, social i econòmica actual "l'ha accelerat, ha canviat la nostra manera d'aprendre, d'accedir al mercat laboral, de consumir, d'informar-nos i, fins i tot, d'una cosa tan vital com és la nostra manera de relacionar-nos".

"Per això, en els temps que estem vivint, la digitalització, i el desenvolupament de capacitats digitals bàsiques, suposa un element indispensable, tant per a l'àmbit laboral com per al desenvolupament personal i social ple", ha apuntat el conseller.

Quatre espais d'anàlisi

Per al desenvolupament d'aquest conveni, el conseller ha explicat que s'han creat quatre espais d'anàlisi: autodiagnòstic, formació, certificació i divulgació científica o pedagògica.

L'autodiagnòstic de competències digitals es dirigeix a compartir coneixements i recursos relacionats amb la identificació d'aquestes competències digitals associades a un individu o col·lectiu.

La formació en competències digitals se centra en la coordinació i la compartició de continguts de formació presencial i en línia en matèria de noves tecnologies, per a garantir un augment de l'oferta formativa.

La certificació de les competències digitals es destinarà a qualsevol sector de la societat, mentre que les iniciatives de divulgació, científiques, pedagògiques i tecnològiques s'enfocaran a la difusió, la sensibilització i l'adquisició i la millora de les competències digitals.

Aportacions

Vicent Soler ha explicat que la Generalitat, a causa del treball que està desenvolupant en els últims anys, es compromet inicialment, a través d'aquest conveni, a compartir els recursos que està generant per a formació en competències digitals.

Així mateix, cada una de les administracions es compromet a cedir els drets d'ús no exclusius dels respectius cursos de formació en línia en matèria de noves tecnologies i competències digitals perquè les altres parts els usen de manera gratuïta i lliure. Així com els drets d'altres recursos especialitzats com ara la plataforma de certificació de competències digitals i la base de dades de preguntes generades per als exàmens de certificació per a la ciutadania, de nivell bàsic i mitjà, que hagen desenvolupat.

D'aquesta manera, les tres administracions es coordinaran per a compartir o accedir als recursos cedits per la resta, per a facilitar la col·laboració dels tècnics de les entitats. També realitzaran una avaluació anual dels recursos aportats a les altres parts durant aquest període i emetran un informe que es presentarà en la comissió de seguiment corresponent.

Iniciatives desenvolupades

Soler ha destacat el treball "ingent" que el Consell està desenvolupant dirigit a la transformació de l'Administració i a posar a l'abast de la ciutadania les millors eines digitals, així com formar-la en el maneig d'aquestes eines.

El conseller ha desgranat algunes d'aquestes iniciatives, com el Pla estratègic de transformació digital GEN Digital 2025, dirigit a facilitar l'adquisició de competències digitals per part de la ciutadania i del personal empleat públic o l'impuls de l'ús de l'Agenda Digital.

Així mateix, des del Consell també s'ha creat un centre d'entrenament digital dirigit al personal empleat públic, amb l'objectiu de millorar les seues competències digitals per a incrementar la productivitat i eficàcia en el desenvolupament de la seua tasca.

En una línia similar, també s'ha creat un campus virtual per a incrementar les competències digitals dels ciutadans i s'ha constituït l'Observatori de Bretxa Digital de la Comunitat Valenciana, amb l'objectiu d'abordar la transformació digital sense generar bretxes i propiciar una societat digital inclusiva.

Vicent Soler també s'ha referit a la posada en marxa d'una oficina tècnica especialitzada dins de la plataforma e-Formació de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions.

"Es tracta, en tots els casos, d'iniciatives que pretenen integrar tota la societat valenciana en la transformació digital, mitjançant l'aposta per la formació en competències tecnològiques de totes les persones, tant ciutadans com empleats públics", ha indicat el conseller

En aquest punt, Soler ha destacat la tasca que està desenvolupant la Conselleria d'Innovació, Universitats i Ciència, en algunes ocasions en col·laboració amb altres departaments, per a fer-ho realitat.