Sostenibilitat i Responsabilitat Social

Sostenibilitat i Responsabilitat Social

D'acord amb el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball (Decret 175/2020, de 30 d'octubre, del Consell), aquest departament és competent en matèria d'economia sostenible. Així mateix, l'article 11.4 del citat Decret disposa que li correspon a la Direcció General d'Economia Sostenible assumir les competències en matèria de responsabilitat social que la legislació vigent atribuïsca a aquesta Conselleria.

Ves enrere 03. Conceptes

03. Conceptes

 

ECONOMIA SOSTENIBLE

El patró de creixement que concilia el desenvolupament econòmic, social i ambiental en una economia productiva, circular i competitiva, que afavorisca l'ocupació de qualitat, la igualtat d'oportunitats i la cohesió social, i que garantisca el respecte ambiental i l'ús racional dels recursos naturals, de manera que permeta satisfer les necessitats de les generacions presents sense comprometre les possibilitats de les generacions futures per a atendre les seues pròpies necessitats, d'acord amb el que es disposa en la Llei 2/2011, de 4 de març d'Economia Sostenible.

 

RESPONSABILITAT SOCIAL

Conjunt de compromisos de divers ordre, econòmic, social i ambiental, adoptats per les empreses, les organitzacions i institucions públiques i privades, que constitueixen un valor afegit al compliment de la legislació aplicable i dels convenis col·lectius, contribuint alhora al progrés social, econòmic i mediambiental en el marc d'un desenvolupament sostenible.

 

EMPRESA SOCIALMENT RESPONSABLE

D'acord amb el que s'estableix en l'article 2 del Reglament (UE) núm. 1296/2013 del Parlament Europeu i del Consell d'11 de desembre de 2013, relatiu a un programa de la Unió Europea per a l'ocupació i la innovació social (EaSI) i pel qual es modifica la Decisió núm. 283/2010/UE, per la qual s'estableix un instrument europeu de micro finançament per a l'ocupació i la inclusió social, així com la Llei 18/2018, de 13 de juliol, del Consell, s'entén per empresa socialment responsable aquella empresa que, independentment de la seua forma jurídica, presenta les següents característiques:

a) De conformitat amb la seua escriptura de constitució, els seus estatuts o qualsevol altre document constitutiu de l'empresa, té com a objectiu primordial la consecució d'impactes socials mesurables i positius, en lloc de generar beneficis per als seus propietaris, socis i accionistes, i que ofereix serveis o béns amb un elevat rendiment social i/o empra un mètode de producció de béns o serveis que represente el seu objectiu social.

b) Utilitza els seus beneficis, en primer lloc, per a la consecució del seu objectiu primordial de sostenibilitat, i ha implantat procediments i normes predefinits que regulen el repartiment de beneficis als accionistes i propietaris, amb la finalitat de garantir que aquest repartiment no vaja en detriment del seu objectiu primordial.

c) És gestionada de manera empresarial, transparent i subjecta a rendició de comptes, especialment, fomentant la participació dels empleats, els clients o els interessats afectats per la seua activitat empresarial.

 

MEMÒRIA DE SOSTENIBILITAT:

Queden inclosos dins d'aquesta definició, les memòries o balanços de responsabilitat social basats en marcs nacionals o europeus de referència, així com l'informe no financer a què es refereix la Directiva 2014/95/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 22 d'octubre de 2014, per la qual es modifica la Directiva 2013/34/ UE quant a la divulgació d'informació no financera sobre diversitat per part de determinades grans empreses i determinats grups.

S'entenen per marcs nacionals o europeus de referència el Sistema de Gestió i Auditoria Mediambientals (EMAS) adaptat al nostre ordenament jurídic a través del Reial decret 29/2013, de 5 d'abril, el Pacte Mundial de les Nacions Unides, els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides, l'Acord de París sobre canvi climàtic, els Principis Rectors sobre les empreses i els drets humans que posen en pràctica el marc de les Nacions Unides per a «protegir, respectar i remeiar», les Línies Directrius de l'Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmics (OCDE) per a Empreses Multinacionals, la norma (ISO) 26000 de l'Organització Internacional de Normalització, la norma (SA) 8000 de la Responsabilitat Social Internacional, la Declaració tripartida de principis sobre les empreses multinacionals i la política social de la multinacionals i la política social de l'Organització Internacional del Treball, la Iniciativa Mundial de Presentació d'Informes de Sostenibilitat del GRI (GRI Sustainability Reporting Standards) i el Balanç del Bé Comú.

 

BALANÇ DEL BÉ COMÚ

D'acord amb el punt 5 del Dictamen 2016/C013/06 del Comité Econòmic i Social Europeu l'Economia del Bé Comú és un model econòmic sostenible orientat a la cohesió social. El Balanç del Bé Comú mesura la part no financera de l'èxit d'una empresa: l'èxit ètic d'una empresa i la seua contribució al bé comú. El Balanç del Bé Comú mesura, per tant, els valors constitucionals més importants: dignitat, solidaritat, sostenibilitat, justícia i participació democràtica, això és, el rendiment ètic enfront de tots els grups de contacte, i ha de complir amb els següents criteris: universal, mesurable en punts neutrals, comparable entre empreses, comprensible per a totes les parts interessades, públic, i auditat de manera externa.

 

MATRIU DEL BÉ COMÚ:

És l'eina per a la realització del Balanç del Bé Comú, que ofereix una vista de conjunt unilateral sobre els indicadors derivats de la interacció dels valors bàsics i constitucionals (dignitat humana, solidaritat, sostenibilitat ecològica, justícia social i democràcia) amb els grups d'interés (stakeholders) de l'empresa (empleats, proveïdors, clients, finançadors, govern, societat, naturalesa, …), així com els criteris negatius, d'acord amb el que s'estableix per l'Associació per al Foment de l'Economia del Bé Comú d'Espanya

 

AUDITORIA SOCIAL

Avaluació sistemàtica i documentada realitzada per una persona física, entitat o organisme acreditat oficialment, que pretén determinar la correspondència entre la informació facilitada per l'entitat en la memòria de sostenibilitat sobre el compliment dels elements configuradors de la responsabilitat social i de la sostenibilitat, i les evidències que li van donar origen.

 

INFORMACIÓ NO FINANCERA

La Directiva 2014/95/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 22 d'octubre de 2014, per la qual es modifica la Directiva 2013/34/UE quant a la divulgació d'informació no financera i informació sobre diversitat per part de determinades grans empreses i determinats grups, té com a objectiu identificar riscos per a millorar la sostenibilitat i augmentar la confiança dels inversors, els consumidors i la societat en general i per a això incrementa la divulgació d'informació no financera, com poden ser els factors socials i mediambientals. A més, segons la Llei 11/2018, de 28 de desembre, per la qual es modifica el Codi de Comerç, el text refós de la Llei de Societats de Capital aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, i la Llei 22/2015, de 20 de juliol, d'auditoria de comptes, en matèria d'informació no financera i diversitat, la divulgació d'informació no financera o relacionada amb la responsabilitat social corporativa contribueix a mesurar, supervisar i gestionar el rendiment de les empreses i el seu impacte en la societat. Alhora, el seu anunci resulta essencial per a la gestió de la transició cap a una economia mundial sostenible que combine la rendibilitat a llarg termini amb la justícia social i la protecció del medi ambient.

 

SOCIETATS DE CAPITAL DE BENEFICI I INTERÉS COMÚ

Segons la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses, es reconeix la figura de les Societats de Benefici i Interés Comú, com aquelles societats de capital que, voluntàriament, decidisquen recollir en els seus estatuts:
– El seu compromís amb la generació explícita d'impacte positiu a nivell social i mediambiental a través de la seua activitat.
– El seu sotmetiment a majors nivells de transparència i rendició de comptes en l'acompliment dels esmentats objectius socials i mediambientals, i la presa en consideració dels grups d'interés rellevants en les seues decisions.
– Mitjançant desenvolupament reglamentari es contemplaran els criteris i la metodologia de validació d'aquesta nova figura empresarial, que inclourà una verificació de l'acompliment de la societat, quedant subjectes tant els criteris com la metodologia a estàndards de màxima exigència.